אבחון דידקטי
אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא תהליך מאבחן שבמסגרתו מנסה איש מקצוע מתחום תורת ההוראה לאתר ולסווג לקויות למידה אצל האדם הנבדק.
האבחון בודק יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא והכתיבה, הזיכרון וההתארגנות.
האבחון נועד לסייע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים, ולאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות ובבניית תוכנית לימודית מותאמת או שיפורה.
השימוש באבחון דידקטי נעשה כחלק מהערכת התפקוד באבחון ליקויי למידה. אבחון דידקטי עוסק במיפוי קשייו וכשריו של הנבדק בתחומי הלמידה השונים. המיפוי נעשה תוך אפיון של מיומנויות למידה בסיסיות, ובכללן: קריאה וכתיבה, הבעה בכתב ובעל פה וחשבון.
האבחון מתאר גם את הפן ההתנהגותי, מזהה את אסטרטגיות הלמידה הקיימות ובודק את היעילות שלה.
מטרת האבחון
על פי רוב, תהליך האבחון נערך כדי לאמת או לשלול חשד כלשהו. מטרתו של אבחון דידקטי היא לגלות קשיים ולהתוות את הבסיס להמשך הטיפול בקשיים שנתגלו ולאבחן דרכים לעקיפת הקשיים הללו. בהתאם לכך, האבחון הדידקטי משמש בסיס לבניית ושיפור של תוכנית חינוכית לתלמיד במסגרת בית הספר, ומסייע רבות להתאמת התוכנית הטיפולית.
מטרה נוספת של אבחון זה היא לספק לנבדק התאמות במבחנים על מנת שיוכל למצות את יכולתו הלימודית על הצד הטוב ביותר בסנכרון עם הקשיים הלימודיים שלו.
מה בודק האבחון הדידקטי
האבחון הדידקטי בודק את התפקוד האקדמי של הנבדק במיומנויות היסוד:
- קריאה - שטף, דיוק וקצב הקריאה, שליטה ביסודות הקריאה, פענוח מילים בתוך הקשר וללא הקשר, קריאת מילות תפל, הפקת משמעות מהכתוב וכו'
- כתיבה - קצב, כתב היד, ארגון, עיצוב, כתיב, ויכולת ההבעה.
- חשיבה מתמטית - תפקודי חישוב אוטומטיים, שליטה באלגוריתם חשבוני, הבנה מתמטית, הבנה גאומטרית וכו'.
כמו כן, הוא בודק את התפקודים הקוגניטיביים העומדים בבסיס הלמידה:
- תפיסה חזותית, מרחבית ושמיעתית.
- תפקודים ויזו-מוטוריים וגרפו-מוטוריים.
- תפקודי הזיכרון על היבטיהם השונים: זיכרון מיידי, זיכרון עבודה, זיכרון לטווח קצר, זיכרון לטווח ארוך וזיכרון הרצף.
- תפקודי השפה הדבורה והכתובה: אוצר מילים, ניסוח וארגון של המבע המילולי, מהירות שיום ושטף שפתי, תחביר, עיבוד פונולוגי ועוד.
- סגנון העבודה: קצב, תכנון, התארגנות, אסטרטגיית למידה ומנגנוני פיצוי ובקרה.
בנוסף לכל האמור לעיל האבחון הדידקטי יכול לסייע בגילוי בעיות רגשיות אצל הנבדק.
תהליך האבחון ותוצאותיו
האבחון מתבצע מול מאבחן דידקטי המוסמך לכך על ידי משרד החינוך. האבחון אורך בין 4-6 שעות, במספר מפגשים, תלוי בצורכי הנבדק.
אבחון דידקטי תקף לתקופה של 5 שנים בלבד. לאחר סיום האבחון והסקת המסקנות של המאבחן, ממצאיו מוגשים לנבחן (ובמקרה שהנבחן הוא ילד להוריו של הנבדק).
המסקנות כוללות את נקודות החוזק והקשיים של הנבחן. בנוסף נכללות דרכי התמודדות עם הקשיים שהועלו והמלצות המאבחן להתמודדות עם קשיים אלו.
בעקבות האבחון מתכנסת ועדה בית ספרית הכוללת את הצוות החינוכי המלמד את התלמיד ונציגים מהנהלת בית הספר, והוועדה מאשרת את יישום המלצות המאבחן הדידקטי. הצוות החינוכי מחויב לפעול בהתאם להתאמות להן זכאי התלמיד.
כלי האבחון
כלי האבחון נועדו לספק למאבחן את המידע הנדרש לכתיבת האבחון ומתן אבחנה על פי הנדרש בחוק על ידי מדידה והערכה. כדי להחליט אם כלי מסוים מתאים לצורכי אבחון.
יש לבדוק את תחום הערכה שלו לאור המדדים לבדיקות אבחון של תורת המבחנים.
כמו כן, כדי לדעת האם הערכים שנמדדו תקינים או לא ביחס להתפלגות נורמלית באוכלוסייה, חייבת להיות אפשרות להשוות אותם לנורמה. משום שכל כלי מספק מידע מסוג מסוים בלבד, אסור לקבוע אבחנה על סמך ממצאים של כלי בודד.
מלאו פרטים ונשוב אליכם בהקדם
המכון הינו פרטי ואינו עובד על קופות החולים